Books, Review

Waarom het belangrijk is om boeken zoals Body Positive Power te lezen

Als tiener – of wie dan ook – is het best wel moeilijk om te weerstaan aan social media. Iedereen gebruikt het – en toegeven: het is zo makkelijk. Direct in contact met heel de wereld, maar tegelijkertijd word je van kinds af aan geconfronteerd met beelden van super slanke meisjes en zo gezegde ’taboes’. En willen of niet: je gelooft erin, want dat is het enige wat je ziet én het enige waarvan je weet dat waar is.

Het was een openbaring op Body Positive Power te lezen. Gewoon omdat het eindelijkBody Positive Power-Megan Jayne Crabbe-boek cover voorzijde eens iets anders vertelde dan wat ik al mijn hele leven hoor/zie. Oké, ik worstel wel eens vaak met mijn zelfbeeld. En alsjeblieft, vertel me nu niet als zoveel mensen dat ik niet moet klagen, omdat ik in een maatje small pas. Dat maakt niet uit, ik voel mij ook onzeker over  aantal lichaamsdelen en dat maatje small heeft dat helemaal niets mee te maken.

Hoe Body Positive Power mijn kijk daarop veranderde

Vroeger keek ik vaak in de spiegel én vaak naar andere meisjes. Ik haat het om in bikini te lopen bijvoorbeeld. Gewoon omdat als ik op het strand loop, duizend andere mensen in bikini zie die ik veel mooier uitzien dan ik. Maar, sinds ik het boek van Megan heb uitgelezen, doe ik dat niet meer. Ik kijk niet meer naar anderen en ik ga er zelf gewoon voor. Ik aai over mijn buikje en voor het eerst in tijden vind ik het mooi. Precies zoals het is.

Hoe Body Positive Power me deed nadenken

Het is belangrijk dat een boek je kan doen laten nadenken, zelfs nadat je de laatste pagina hebt uitgelezen. Body Positive Power laat me nadenken over hoe ik vroeger dacht en hoe dat bij nader inzien eigenlijk best wel verkeerd was. Het laat me nadenken over hoe ik vroeger tegen andere mensen deed én welke effecten dat eigenlijk – onbedoeld – met zich meebracht. Maar vooral: het boek inspireerde me om me meer in dit onderwerp te verdiepen én eens wat meer mijn wereld proberen te begrijpen. Ik heb sindsdien een hele lijst leuke non-fictie aangelegd die ik het komende jaar wil lezen. Gewoon omdat ik dat wil én er zin in heb.

Hoe Body Positivity me een beter mens maakte

Het is zo dat boeken soms iets héél betekenisvol in je leven kan vertegenwoordigen. En dit boek mag op het lijstje. Dit boek was de eye-opener, de doos van Pandora (maar dan met goede dingen). Dit was wat ik nodig had, precies op het juiste moment. Als je 18 bent en zoveel nieuwe ervaringen opdoet, is het geweldig om zo’n boek bij de hand te hebben als gids. Gewoon omdat je NEE hebt leren zeggen, waar je anders JA op zou antwoorden.

DUS

Ik schreef over dit boek een niet-alledaagse recensie – met punten en zo -, want voor mij klopte dat niet echt. Ik wil met dit artikel jullie graag laten weten dat als je worstelt met je zelfbeeld of jezelf, het goed is om een boek op te pakken zoals Body Positivity Power. Het heeft zo’n positieve kijk. Het maakt je vrolijk, boos en woedend. De perfecte combinatie om in het leven te staan. Ik kan niet wachten om nog meer te ontdekken – over mezelf én eigenlijk alles.

Body Positive Power | Megan Jayne Crabbe | Crispijn Sleeboom | Blossom Books | Paperback | 19,99 |9789463491075 |370 p.

1 thought on “Waarom het belangrijk is om boeken zoals Body Positive Power te lezen