Book Nerds

Mini-recensies | De absolute boekentoppers uit mijn leesmarathon van de afgelopen maanden

Je hebt het gemerkt of niet, maar eigenlijk ben ik hier op mijn blog best wel afwezig geweest. Mijn tijd werd helemaal opgeslokt door school en als ik niet bezig was met studeren, dan lag ik waarschijnlijk met een boek in de tuin. Ik las heel erg veel, maar plaatste niet altijd een recensie. Vandaag maak ik dat goed, want ik wil toch graag een aantal toppers aan jullie aanraden.

Perfect on Paper – Sophie Gonzales

Sophie Gonzales ken je misschien wel van Only Mostly Devastated. Begin dit jaar kwam echter haar nieuwste boek Perfect on Paper uit. Het gaat over een meisje dat al jaren een geheim liefdesadvieslocker beheert op haar school. Helaas wordt ze betrapt en ze doet er alles aan om haar geheim veilig te houden. Natuurlijk komt er ook wat liefde en wat ethische dilemma’s bij kijken. Dat maakt het boek dus een perfecte feelgood. Ik was er dus helemaal weg van. Heerlijke schrijfstijl, herkenbaar en realistisch. Wat heb je meer nodig? – 9/10

Excuse Me While I Ugly Cry – Joya Goffney

Excuse Me While I Ugly Cry kocht ik helemaal op basis van de achterflap. Het hoofdpersonage houdt al haar hele leven lijstjes bij van haar diepste gedachtes, gevoelens en wensen. Helaas raakt ze dat schriftje door een stomme vergissing kwijt. Degene die haar schrift vond, dreigt om al haar lijstjes te publiceren als ze haar lijstje over de dingen die ze wil doen voor haar eindexamens niet volbrengt. Dat alles zorgt voor een openhartig boek over sprongen nemen en jezelf onder ogen durven komen. Het is een prachtige coming-of-age roman met ook diepe discussies over familie, vriendschap en racisme. – 9,5/10

Some Girls Do – Jennifer Dugan

Aan deze mini-recensies kun je meteen al zien dat ik eigenlijk helemaal in feelgoodmodus zat. Some Girls Do is het derde YA-boek van Jennifer Dugan en om eerlijk te zijn: dit boek was steengoed. Een lesbische trackstar wordt verliefd op een closeted beauty queen: een heel goed uitgangspunt, als je het mij vraagt. Vlot geschreven, veel diepgang over hoe uit de kast komen voor iedereen verschillend is en sterk uitgewerkte personages. Een oprechte aanrader die een perfecte mix is tussen zware topics en luchtige romantiek. – 8,5/10

Kate in Waiting – Becky Albertalli

Kate in Waiting is het nieuwste boek van bestsellerauteur Becky Albertalli. In dit boek vallen beste vrienden Kate en Anderson voor dezelfde jongen. Je zou zeggen dat dat genoeg stof geeft voor dé perfecte plot, maar helaas stelt Albertalli toch een beetje teleur. De personages blijven redelijk vlak en ook de plot is eigenlijk zeer eentonig en repetitief. Gelukkig las het uiteindelijk wel heel vlot, maar toch bleven heel wat storende elementen zoals het overdadige gebruik van stereotypen voornamelijk primeren. Het was niet Albertalli’s beste boek, volgens mij. – 4/10

The Book Thief – Markus Zusak

The Book Thief is ondertussen al een moderne klassieker, maar ik las het onlangs pas voor de eerste keer. Meteen na pagina één had Zusak mijn aandacht vast door zijn verrassende schrijfstijl en het unieke perspectief van de dood. Ook het verhaal van Liesel liet me niet onberoerd achter. Perfect voor jongeren, maar ook zeker en vast voor volwassenen. – 8,5/10

Welk boek vond jij onlangs fantastisch?

2 thoughts on “Mini-recensies | De absolute boekentoppers uit mijn leesmarathon van de afgelopen maanden