Review: Onsterfelijk | Julie Kagawa

Auteur: Julie Kagawa
Uitgeverij: Harlequin
ISBN: 9789034755896
Samenvatting:
Allie doet het onmogelijke: ze sterft om te kunnen overleven.

De zeventienjarige Allie moet zien te overleven in een verwoeste wereld waarin vampiers de macht hebben. Nadat een van haar voedselstrooptochten haar bijna fataal is geworden, laat meestervampier Kanin haar kiezen: sterven of een vampier worden. Ze kiest voor het laatste, en dat brengt weer heel andere problemen met zich mee. Wat het betekent om een vampier te zijn, merkt ze pas echt als ze verliefd wordt op de dappere, loyale – en zéér menselijke – Zeke. Wat zal er gebeuren als hij erachter komt wat ze werkelijk is?

Haar hart mag dan niet meer kloppen, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebroken kan worden…

Mijn mening: 7/10

Ik ben een enorme fan van Julie Kagawa. Zeker na het lezen van Talon, maar dit boek was weer heel wat anders dan haar voorgaande series. Er waren namelijk vampiers en crazy monsters (nou ja, in haar andere boeken ook, maar je weet wat ik bedoel!).
Ze had er dus niet alleen voor gezorgd dat haar personages vampiers waren, maar dat er ook andere monsters rabdo’s waren die het verhaal stukken leuker maakten. Spannend zelfs. Ook al was dit dus een vampierboek, toch kon je de immense fantasie van Julie op elke pagina herkennen.

Maar (hier begint de ‘maar’) wat voor verschrikkelijke en onlogische beslissingen maakt het hoofdpersonage Allie nou? Even wat uitleg: Allie is een ongeregistreerde. Dat betekent dat ze niet elke week naar de bloedbank moet om bloed te geven aan de vampiers. Als ongeregistreerde haat ze de vampiers en moet ze doordat ze niet geregistreerd is elke dag zoeken naar restjes voedsel.
Er wordt letterlijk gezegd dat ze de vampiers haat en dan wil ze plots zelf in één veranderen omdat ze wil blijven leven… Echt verschrikkelijk! Voor mij was dat even een moment waar het boek al gedaan kon zijn. Allie heeft zo’n tegenstrijdige gevoelens het hele boek door dat ik soms echt dacht van meisje toch, koop een goedwerkend brein. Ook het hoofdstuk voor het einde was voor mij echt een raar stukje, want daar bewijst Allie nog maar eens dat ze een brein moet vinden in de restjes eten…

Julie Kagawa heeft me dus een beetje teleurgesteld met dit boek. Ja, Allie en haar verhaal zijn badass en verschillende keren was het echt spannend. Plottwisten waren er genoeg in dit verhaal. Maar keer op keer maakte Allie beslissingen die ik zo onlogisch vond. Eén: wat gebeurde er met haar principes en twee: ohh, hij zal wel nog in leven zijn hoor! (Neen, dus)

Het jammere is dus dat ik mezelf vragen (op de slechte manier) heb gesteld bij dit boek en als je dat doet vind ik dat het boek niet geslaagd is. Maar de spanning en de vampiers hebben alles toch een beetje opgetrokken en ervoor gezorgd dat ik toch nog een leuke tijd had met dit boek. (Plus, er waren natuurlijk weer knappe jongens van de partij… Die maken ook veel goed!)